Last Updated: augustus 26, 2024By Categories:

4 tips voor effectieve social media content

Leestijd: +- 4 min.

We krijgen in onze contentstrategie trajecten vaak de vraag wat je als gemeente wel en niet moet doen op social media. Daar kunnen we uren over praten en je alles over leren. Met deze 4 tips in 4 minuten lezen, kom je al een heel eind.

  1. Wie (goed) schrijft, blijft

    Begrijpelijk schrijven. Het lijkt een inkoppertje, maar niets is minder waar. Veel collega-ambtenaren zijn dol op vakjargon en daar mag jij social media chocola van maken. En tegelijkertijd moet die boodschap ook nog eens doel treffen en eigenlijk ook de afstand tussen inwoner en overheid verkleinen (want dat is één van de hot topics van dit moment).

    Lange, moeilijke zinnen. “Er wordt gewerkt aan een nieuwe woonvisie, waarbij er rekening wordt gehouden met de wensen en behoefte van de inwoner.” Krijg je al jeuk?

    Té hip en speels zijn; je blijft per slot van rekening een gemeente. Je bent een professionele organisatie en inwoners moeten je serieus kunnen nemen.

    Gebruik korte, actieve zinnen. Vermijd jargon (mobiliteitsvisie) en maak het tastbaar en concreet voor de inwoner. Geef hierbij voorbeelden: Hoe ziet jouw ideale woonwijk eruit? Met veel groen, of juist veel voorzieningen? Zie je liever meer parkeerplaatsen verschijnen, of word je blij van een extra busstation in de buurt? Wij zijn benieuwd hoe je over dit soort vragen denkt en nemen het graag mee in onze woonplannen. Zorg dat je tekst altijd B1 is. Dit toets op je op website: https://ishetb1.nl/

    Hoewel ‘u’ in sommige gemeentelijke communicatiemiddelen nog volop wordt gebruikt, is dit op social media niet vanzelfsprekend. Facebook en Instagram zijn informele platformen. Pas je daar als organisatie op aan. Zelfs op LinkedIn, wat toch wel bekend staat als zakelijk kanaal, creëer je een afstandelijkheid door ‘u’ te gebruiken.

    Vermijd over jezelf praten in de derde persoon, dus ‘de gemeente‘. Dit zorgt voor afstand.

    Spreek inwoners aan met ‘je’, heb het over ‘onze’ gemeente en communiceer vanuit ‘wij’.

    Communiceer over jezelf vanuit de eerste persoon: ‘we’, ‘onze gemeente’. Je kan ook kiezen voor de gemeentenaam. Bijvoorbeeld: ‘Utrecht is vanaf nu 25 monumenten rijker‘.
  2. Alles is beeld

    Beeld zegt meer dan duizend woorden, zeker op social media waarbij de spanningsboog extreem scherp gespannen is. Doordat je maar één van de zovelen bent op de tijdlijn van je doelgroep, is het des te belangrijker om op te vallen. Dat doe je onder andere met aansprekend beeld.

    Stockfoto’s, afbeeldingen waarin vormgeving is verwerkt en (meestal) animaties. Dit type uitingen zorgen voor een beduidend lager bereik op social media. Hierdoor komt jouw boodschap ook bij minder inwoners terecht. Het komt nog (te) vaak voor dat collega’s je een stockfoto meesturen, maar kies er altijd voor om op zoek (of eventueel op pad) te gaan naar beter beeldmateriaal. Echt beeld triggert inwoners en maakt ze nieuwsgierig. Om dit te bereiken, moet je een aantal beeldeisen vaststellen. Wij hanteren de volgende:

    • Beeld is persoonlijk
      Denk hierbij aan echte inwoners, ondernemers, partners en medewerkers naar wie ook wordt verwezen in de bijbehorende tekst van het social media bericht. Het liefst met een persoonlijke quote van degene die in beeld is.
    • Beeld is herkenbaar
      Hiermee bedoelen we een herkenbare context uit de gemeente waar het om gaat. Als er (weg)werkzaamheden zijn, plaatsen we bijvoorbeeld een foto of video van de daadwerkelijke plek van de werkzaamheden en geen stockfoto van een verkeersbord. Dit is ook één van de redenen waarom je geen gebruik moet maken van landelijke campagnes. Geef er altijd je eigen twist aan en zorg ervoor dat er bij inwoners een belletje gaat rinkelen.
    • Beeld is clean & toegankelijk
      We maken zoveel mogelijk gebruik van ‘echt beeld’ (dus foto’s en video’s), omdat:
      1) het beeld anders te druk wordt
      2) het spontane en toegankelijke van het beeld weghaalt en
      3) omdat het ook ingaat tegen de digitale toegankelijkheidseisen waar een gemeente rekening mee moet houden. Alléén als het verhaal beter verteld wordt mét een animatie, kiezen we voor die optie.
    • Beeld is van goede kwaliteit
      Een open deur, maar we maken alleen gebruik van scherpe foto’s en video’s. Met een telefoon maak je tegenwoordig al mooi beeld.
  3. Vermijd contentdiaree

    Heb en houd je doelgroep scherp en post niet alles klakkeloos op social media. Specifieke bewonersbrieven stop je ook niet in elke brievenbus.

    Content altijd op elk kanaal posten, omdat je dan ‘de meeste mensen bereikt’ en kan afvinken dat je alle kanalen hebt ingezet.

    Een standaard hoeveelheid berichten bepalen die je per week/dag mag plaatsen.

    Boodschappen die voor een specifieke doelgroep zijn posten op je tijdlijn. Dit zorgt alleen maar voor ruis. Inwoners voor wie dit bericht niet interessant is, scrollen snel door. Als dit vaker gebeurt, verdwijn je steeds verder in het algoritme.

    Gebruik betaalde advertenties om je specifieke doelgroep te bereiken. Selecteer bijvoorbeeld op postcode, interesses, leeftijd of andere demografische gegevens. Koppel hier een bedrag aan, stem de boodschap af op deze specifieke doelgroep en adverteren maar!

    Leg in je contentstrategie voor social media vast welk kanaal je voor welke doelgroep (en dus welke boodschap inzet). Grote kans dat je daarmee de meeste berichten niet meer op elk kanaal plaatst. Jij blij, je doelgroepen blij!

    Streef geen specifiek aantal te plaatsen berichten per week na, weeg elk contentverzoek af op basis van de impact die een bericht op je doelgroep heeft. Tip: maak hiervoor een afwegingskader voor social media. Meer weten over zo’n afwegingskader? Contact ons even.
  4. Informatie? Entertainment? Of gewoon infotainment?

    Uit onderzoek is gebleken dat overheden social media vooral inzetten voor dienstverlening en informeren. Maar zijn social media kanalen daar wel geschikt voor, kijkende naar de kenmerken van de kanalen en waar doelgroepen de kanalen in essentie voor gebruiken?

    Vooral informerende en dienstverlenende content op je social media kanalen plaatsen.

    Inwoners gebruiken Facebook en Instagram vooral voor vermaak, mooie beelden en bijzondere verhalen. Een informerend bericht over de gemeenteraadsverkiezingen past hier bijvoorbeeld niet tussen. Probeer eens te variëren met verschillende contentvormen. Er is méér dan alleen maar een foto en tekst op de tijdlijn!

    Gebruik LinkedIn niet alleen voor nieuws en vacatures, maar zet het in om je te profileren op je speerpunten (bijvoorbeeld een duurzame gemeente). Onderzoek wijst ook uit dat letterlijke vacatures weinig bereik hebben, maar content over goed werkgeverschap zoals persoonlijke verhalen of inhakers (fiets naar je werk dag) wel goed scoren.

    • Instagram Stories
      Deze tool op Instagram kan je wel gebruiken voor laagdrempelig en interactief informeren over meer serieuze of abstracte onderwerpen. Het is belangrijk dat je de boodschap vlot maakt (een story met lappen aan tekst is ook niet wenselijk) en interactief. Maak gebruik van polls, quizzen en link altijd naar meer informatie.
    • Instagram Reels
      We gebruiken Reels onder andere om complexe of serieuze onderwerpen op een verhalende manier te presenteren, zoals het proces achter gemeentelijke besluitvorming of projecten. Beantwoord bijvoorbeeld op een speelse manier de vraag: ‘Waarom wordt er maar 1x in het half jaar gemaaid in mijn wijk?’ Reels zijn ook geschikt voor het uitlichten van gemeentelijke werkgelegenheid en het meelopen met medewerkers om een kijkje achter de schermen te bieden. #werkenbij
    • Participatie, waar kan ik dat dan kwijt?
      Zowel Stories als Reels gebruiken we om inwoners te betrekken bij het beleid van de gemeente. Op Stories doe je dat heel simpel door vragen te stellen aan de inwoner en zo de behoefte/mening op te halen. Met Reels heb je de mogelijkheid om wat dieper op het onderwerp in te gaan, door een expert bijvoorbeeld aan het woord te laten of een aantal inwoners interviewen om zo diverse meningen op te halen. Zo breng je het gesprek op gang

     

Meer weten, of wil je verandering in jouw team of organisatie? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee en houden ervan om een maatwerk advies, presentatie, of training in elkaar te zetten.